Paolo Di Giamberardino

Bio sketch

UK Flag

IT Flag

Paolo Di Giamberardino is Assistant Professor since 1996 at the Department of Computer and System Sciences "A. Ruberti" of the University of Rome "La Sapienza". He received the master degree (Electronic Engineering) in 1991 and the PhD (Systems Engineering) in 1995 from the University of Rome "La Sapienza". He is author or coauthor of about 60 papers published on international journals, conference proceedings or as book chapters.
In the last decade he coordinated about ten Research Projects founded by University of Rome "La Sapienza" or the Italian Ministry of Scientific Research and Technology. He also participated to several Research Projects promoted and founded by Italian and European Agencies (ESA, ASI, etc.).
He is serving as reviewer for several international journals.
He was member of the Scientific Committee of some international conferences.
He has been supervisor of two PhD students and several master degree students (10-15 per year).
Since 1999 he has taught several courses at the Engineering Faculty of the University of Rome "La Sapienza", all in the field of the Automatic Control (Teoria dei Sistemi (Systems Theory), Controlli Automatici (Automatic Control), Fondamenti di Automatica (Fundamentals of Automatic Control), Misure per Sistemi Dinamici (Dynamical Systems Measurements), Automazione Industriale (Automation).
His main research interests are in the analysis and control of nonlinear discrete time and sampled dynamical systems, in the problems of motion planning, control and coordination of mobile robots, in communication (data exchange, handling, fusion, etc.) and control (deployment, planning, coverage, optimizations, etc.) problems for mobile sensor networks. Some aspects related to the problem of visual systems for robotic control (visual feedback, visual servoing, etc.) have been addressed too.

Paolo Di Giamberardino è Ricercatore in Automatica, settore disciplinare ING-INF/04, dal 1996, presso il Dipartimento di Informatica e Sistemistica "Antonio Ruberti" dell'Università degli Studi di Roma "La Sapienza". Si è laureato in Ingegneria Elettronica ed ha conseguito il Dottorato di Ricerca in Ingegneria dei Sistemi presso la stessa Università. Ha pubblicato più di 60 articoli tra riviste internazionali, atti di conferenze e capitoli di libri.
E' revisore per diverse riviste internazionali.
E' stato membro del Comitato Scientifico di alcune conferenze internazionali.
E' stato supervisore di due studenti di PhD ed è relatore di numerose tesi di primo e di secondo livello (mediamente 10-15 l'anno).
Dal 1999 ha insegnato numerosi corsi presso la Facoltà  di Ingegneria dell'Università di Roma "La Sapienza", tutti nell'area dell'Automatica (Teoria dei sistemi, Controlli Automatici, Fondamenti di Automatica, Strumentazione e Misure per l'Automazione, Misure per Sistemi Dinamici, Automazione Industriale.
Attualmente è Docente dei corsi di Controlli Automatici e di Fondamenti di Automatica per la Laurea in Ingegneria dell'Informazione.
Ha sempre partecipato all'attività  di gestione di organismi universitari in qualità  di membro di Commissioni di Facoltà, di Dipartimento e di Consigli d'Area.

I suoi principali interessi di ricerca sono nel campo dell'analisi e del controllo di sistemi non lineari a tempo discreto o continui sotto campionamento; nei problemi di pianificazione, controllo e coordinamento di robot mobili; nei problemi di controllo (collocazione, pianificazione, copertura, ottimizzazione, ecc.) e di comunicazione (scambi e gestione di dati, filtraggio e fusione di misure, ecc.) per le reti, fisse e mobili, di sensori. Trovano spazio anche alcuni aspetti collegati all'utilizzo di sistemi visivi nel controllo di piattaforme mobili.